Analizowanie danych
W trzeciej sekcji menu bocznego możesz tworzyć różnego rodzaju analizy i nimi zarządzać.
Dane te można wizualizować i prezentować na wiele różnych sposobów, takich jak: tabele, wykresy, mierniki, mapy synoptyczne, zdefiniowane alarmy z powiadomieniami mailowymi lub SMS.
Tworzenie nowej analizy
Aby utworzyć nową analizę w menu ANALIZOWANIE DANYCH należy wybrać Nowa analiza. Następnie na stronie wyboru analizy zaznaczyć daną analizę i kliknąć przycisk Dalej.
Mapa synoptyczna
Ten rodzaj analizy pozwala zwizualizować w postaci wskaźników wartości stan procesu na tle dowolnej grafiki, np. mapy hali, symbolicznej reprezentacji linii produkcyjnej, itp.
Użytkownik może posłużyć się dowolną grafiką jako tło. Na której umieszcza wybrane przez siebie wskaźniki wartości. Każdy wskaźnik prezentuje aktualną ostatnio znaną wartość wybranego parametru.
Diagram kołowy
To wykres podzielony na wycinki ilustrujące wyrażone procentowo wartości zawierające się w zbiorze danych. Służy do pokazania wzajemnej relacji pomiędzy kilkoma wartościami, np. przebieg procesu produkcyjnego w podziale na czas postoju, pracy i pracy w spowolnieniu, średnie czasy trwania różnych kategorii awarii, liczby wystąpień błędów, łączną liczbą wyprodukowanych różnych grup produktów i wiele wiele więcej.
Wykres
Wykres to prezentacja graficzna przetworzonych danych, ich zmienności, wielkości w czasie lub ich zależności.
Wykres liniowy doskonale nadaje się pokazanie zmian obserwowanych wartości w czasie (oś X jest osią czasu).
Wykres słupkowy bardzo dobrze sprawdza się przy prezentacji wartości w wybranych kategoriach np. dla wybranych przyczyn błędów, kodów produktów, najczęściej występujące lub najdłużej trwające usterki itp.
Tabela
Służy do klasycznego zaprezentowania wybranego zbioru danych, w kolejnych wierszach znajdą się kolejne rekordy danych, np. pomiary lub informacje o produktach, ale również mogą być to informacje o zużyciu energii, gazu, wody, sprężonego powietrza lub surowców na poszczególnych liniach, w podziale np. na zmiany, dni, czy miesiące.
Przy pomocy tabeli możliwe jest przeglądanie danych aktualnych, jak również historycznych, dzięki zastosowaniu filtrów dostępnych w raportach.
Tabela bieżących danych
Tabele bieżących danych służy do pokazania w zwięzłej formie bieżących wartości wskazanych zmiennych, pochodzących z różnych źródeł, jednocześnie w jednej tabeli. Tabela ta jest analogią do miernika, jednak pokazuje jednocześnie wiele obserwowanych wartości. Dla każdej prezentowanej wartości można określić przyjazną nazwę, jednostkę oraz formatowanie warunkowe, które pozwoli wyróżnić wartości poprawne (spodziewane) od wartości niepożądanych lub krytycznych.
Wykres Gantta
Wykres Gantta pozwala zaprezentować na osi czasu jak zmieniał się stan procesu. Wykres tego typu doskonale nadaje się po analizy np. pracy linii, w zakresie zmieniającego się jej trybu pracy lub założonych progów wydajności.
Odpowiednio przygotowując dane dla tego typu analizy, możemy przy pomocy takiej analizy pokazać, kiedy występują problemu podczas produkcji, a kiedy produkcja przebiega prawidłowo.
Miernik
Miernik jest elementem graficznym pozwalającym w przyjazny i czytelny sposób zaprezentować wartość bieżącą wybranej cechy poddanej obserwacji. Doskonale nadaje się pokazania np. aktualnej prędkości procesu, wykorzystania mocy produkcyjnych, temperatury, ciśnienia, pobieranej mocy czynnej/biernej czy cosinus „fi”. Można posłużyć się nim również w przypadku wskaźników wyliczanych w bardziej złożony sposób, np. OEE lub jego składowe: dostępność, wykorzystanie, jakość.
Raporty
Ostatnia sekcja zawiera listę raportów Twojego zakładu oraz daje możliwość budowania własnego pulpitu raportowego z dostosowaniem poszczególnych elementów z przygotowanych analiz. Dzięki tej funkcjonalności możesz zbudować pulpity raportowe dla poszczególnych użytkowników systemu z uwzględnieniem ich potrzeb dotyczących obszaru produkcji, którymi są zainteresowani.
Tworzenie nowego raportu
1.Aby przejść do tworzenia nowego raportu w menu RAPORTY należy wybrać Nowy raport.
2. Kolejny krok to wybór rodzaju raportu:
- Raport strukturalny tworzenie raportu opiera się na zorganizowanej siatce kolumn i wierszy. Możesz zmieniać ich ilość, ale wysokość i szerokość nadawane są automatycznie.
- Raport elastyczny tworzenie raportu zapewnia dowolność zarówno w ilości kolumn i wierszy jak i wymiarów poszczególnych analiz. Zapewnia to indywidualne dostosowanie wyglądu raportu do Twoich potrzeb.
Raport strukturalny
1. Wbierz raport strukturalny, wpisz Nazwę, możesz umieścić również krótki Opis raportu.
2. Najedź kursorem na puste pola i w oknie dialogowym Wybierz analizę wskaż analizę, która ma być widoczna w raporcie.
3. Analizy i puste wiersze (bez kolumn) w raporcie można usuwać klikając w przycisk “-“.
4. Jeśli chcesz dodać kolejny wiersz z analizami do raportu kliknij “+” pod wierszem, natomiast jeżeli chcesz dodać kolejną kolumnę do wiersza z analizami kliknij z prawej strony danego wiersza. Jeden wiersz w raporcie maksymalnie może składać się z czterech kolumn.
5. Aby wstawić filtry kliknij Dodaj filtry, przycisk widoczny jest po dodaniu pierwszej analizy.
6. Kliknij Zapisz, prawidłowo skonfigurowany raport pojawi się na Liście raportów.
Raport elastyczny
Raport elastyczny zapewnia dowolność w ilości kolumn i wierszy jak i wymiarów i ułożenia poszczególnych analiz. Przy tworzeniu raportu elastycznego, aby dodać kolejną analizę lub filtr należy użyć bocznych przycisków: Dodaj nową analizę i Dodaj filtr. Aby dopasować wielkość analizy kliknij i przeciągnij prawy dolny róg pola analizy. W celu przeniesienia analizy użyj techniki “przeciągnij i upuść”.
Filtrowanie raportów
W podglądzie można filtrować dane w analizach za pomocą wcześniej skonfigurowanych i zapisanych Szablonów filtrów.
1. Dostępne jest zapisanie nowego zestawu ustawień filtrów i filtrowanie według zapisanego zestawu. Aby zapisać nowy zestaw ustawień filtrów należy:
- Kliknąć w ikonę Dyskietki.
- Wpisać Nazwę nowego zestawu.
- Kliknąć Zapisz.
2. Aby filtrować dane w analizach w raporcie według nowego zapisanego w podglądzie raportu zestawu filtrów należy:
- Kliknąć w ikonę Lupy.
- Zaznaczyć wybrany zestaw Ustawień filtrów,
- Kliknąć Wybierz, a następnie użyć przycisku Zastosuj.
3. Aby wyczyścić filtry należy kliknąć w ikonę Gumki.
Filtry
Aby moduł Gateway mógł pobierać dane ze źródła danych należy zdefiniować kanały komunikacyjne w instalacji. Kanał służy do wskazania, które dane oraz w jaki sposób będą przekazywane do systemu. Dla każdej instalacji istnieje możliwość zdefiniowania wielu różnych kanałów.
1. W menu Źródła danych należy wybrać Lista instalacji.
2. W oknie Lisa instalacji należy kliknąć ikonę Kanały przy danej instalacji.
3. Po przejściu do okna Kanały kliknij w prawym górnym rogu w ikonę Dodaj
4. W oknie Nowy kanał należy uzupełnić żądane dane:
- kod kanału – nazwa po której dany kanał będzie rozpoznawany przez system IPLAS; dozwolone znaki to 0-9,a-z,A-Z,_,-. Po zapisaniu kod pozostaje niezmienny.
- nazwa – przyjazna nazwa, która będzie widoczna w portalu IPLAS
- opis – krótki opis danej instalacji
- plugin – to wtyczka, która umożliwia pobieranie danych z różnych źródeł danych, np. z serwera OPC COM/DCOM lub bezpośrednio ze sterownika PLC. Dzięki pluginom możliwa jest komunikacja z dowolnymi źródłami danych.
Po wybraniu odpowiedniego pluginu nazwa i status zostaną uzupełnione automatycznie, a konfiguracja kanału będzie wymagała podania kolejnych danych, wymaganych dla danego pluginu. Po zapisaniu nowego kanału nie jest możliwa zmiana jego pluginu.
5. Po wprowadzeniu wszystkich wymaganych danych należy kliknąć Zapisz. Utworzony kanał zostanie zapisany we wskazanej instalacji.
Najczęściej zadawane pytania
1. Czym są zmienne, które definiujemy podczas tworzenia kanału?
Zmienne to konkretne wartości, które będą przekazywane ze źródła danych do systemu IPLAS w celu ich dalszego przetworzenia. Przesyłanie zmiennych w ramach kanału można zdefiniować na dwa sposoby:
1. Brak zmiennej kluczowej – dane są odczytywane co ustalony interwał i przekazywane do systemu niezależnie od tego czy zmieniły swoją wartość czy nie. W takim przypadku żadna zmienna nie może być ustawiona jako klucz.
2. Zmienna jako klucz – jeżeli ustawimy wybraną zmienną jako zmienną kluczową (jedną lub więcej) to moduł Gateway odczytuje dane co ustalony interwał ale prześle dane do systemu tylko wtedy jeśli zmienna (lub zmienne), która jest kluczem zmieni wartość.
2. Jak działa funkcjonalność folderowania?
Tworzenie folderów to funkcjonalność, która pozwala na grupowanie i uporządkowanie list kanałów, przetwarzań, miejsc docelowych, analiz, raportów, filtrów, użytkowników, grup użytkowników, zestawów parametrów i słowników. Kryteria podziału mogą być różne w zależności od potrzeb użytkownika np. grupowanie tematycznie, podział według lokalizacji. Folderowanie długich list pomaga w zwiększeniu przejrzystości, organizacji i wydajności pracy z danymi. Dzięki tej funkcjonalności uporządkujesz swoje listy i praca z systemem IPLAs będzie jeszcze łatwiejsza!